piesi

Υπέρταση και φαρμακευτικη αγωγή

 

ΥΠΕΡΤΑΣΗ – ΔΕΙΞΤΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΠΡΟΣΟΧΗ 

Όταν τα διατροφικά μέσα δεν αποδίδουν ή όταν η υπέρταση είναι υψηλή, τότε χορηγούνται φάρμακα, τα οποία όμως δεν αντικαθιστούν αλλά συμπληρώνουν τον υγιεινό τρόπο διατροφής και την άσκηση.

Τα αντιυπερτασικά φάρμακα
Υπάρχουν 5 κύριες κατηγορίες αντιυπερτασικών φαρμάκων, που θεωρούνται εξίσου αποτελεσματικές και συχνά χορηγούνται σε συνδυασμό.
•Οι ανταγωνιστές του μετατρεπτικού ενζύμου της αγγειοτασίνης και
•οι β-αναστολείς των υποδοχέων της αγγειοτασίνης ΙΙ συχνά προτιμώνται από τους ειδικούς, επειδή έχουν ευεργετική δράση στη νεφρική λειτουργία, στα αγγεία, στα μάτια και στην καρδιά, δηλαδή στα όργανα-στόχους της υπέρτασης. Οι β-ανα- στολείς χορηγούνται σχεδόν πάντα αν οι ασθενείς έχουν και στεφανιαία νόσο ή αρρυθμίες.
•Τα διουρητικά,
• οι ανταγωνιστές ασβεστίου και
• τα κεντρικώς δρώντα συχνά δίνονται συμπληρωματικά.

Μια «σιωπηρή» νόσος
Η υπέρταση συνήθως ανακαλύπτεται τυχαία κατά τη διάρκεια άλλων εξετάσεων. Μόνο όταν είναι ιδιαιτέρως προχωρημένη μπορεί να έχει συμπτώματα όπως ο πονοκέφαλος, το αίσθημα κόπωσης, η ζαλάδα και το αίσθημα καύσου.

Οι εξελίξεις

Το αντιυπερτασικό εμβόλιο
Υπό μελέτη βρίσκεται το αντιυπερτασικό εμβόλιο CYT006-angQb, που θα εισάγει αντισώματα στον οργανισμό με σκοπό να μπλοκάρουν την αγγειοτασίνη ΙΙ, μια αγγειοσυσπαστική ουσία που «καθορίζει» πόσο νάτριο θα συγκρατήσει ο οργανισμός. Υποστηρίζεται ότι θα αρκούν 3 εμβολιασμοί το χρόνο, οπότε το πλεονέκτημα του εμβολίου είναι ότι θα απαλλάξει τους υπερτασικούς από την ανάγκη καθημερινής λήψης φαρμάκων.

 

Ένας τρόπος ζωής... πραγματικό φάρμακο

3 «αντιυπερτασικά» βήματα
Για την αποτελεσματική ρύθμιση της πίεσης, είναι απαραίτητες ορισμένες ουσιαστικές αλλαγές του τρόπου ζωής σας. Διαβάστε ποιες είναι αυτές!

1. Χάστε βάρος Η απώλεια βάρους της τάξεως των 5 κιλών έχει φανεί ότι οδηγεί σε μείωση της συστολικής πίεσης κατά 4,4 mmHg και της διαστολικής κατά 3,6 mmHg. Επιπλέον, η απώλεια βάρους μπορεί να συμβάλει στη μείωση των αντιυπερτασικών φαρμάκων.
2. Περπατήστε Η αεροβική άσκηση συμβάλλει στη διατήρηση της ελαστικότητας των αγγείων, στην απώλεια βάρους και στη ρύθμιση της πίεσης. Συνιστώνται τα 30΄ άσκησης 3-5 φορές την εβδομάδα (περπάτημα, διάδρομος στο γυμναστήριο, τρέξιμο, ποδήλατο κλπ.). Ωστόσο, πριν ασχοληθείτε με ένα άθλημα, πρέπει να ελέγξετε την πίεσή σας, επειδή, αν ήδη έχετε υπέρταση, μπορεί να επιβαρύνετε το καρδιαγγειακό σας σύστημα. Επίσης, αν είστε υπερτασικοί, αποφύγετε τα βάρη και την επίπονη άθληση, γιατί οδηγούν σε αύξηση της πίεσης.
3. Αποφεύγετε να είστε σε χώρους βρώμικους, φροντίστε να είναι καθαρός και να έχουν γίνει οι σωστές απεντομώσεις.

3. Μειώστε το κάπνισμα Τη στιγμή που καπνίζετε, η πίεσή σας ανεβαίνει και παραμένει υψηλή για τα επόμενα 20-30 λεπτά. Αν και το κάπνισμα δεν επηρεάζει μακροπρόθεσμα την πίεση, αποτελεί ένα σοβαρότατο παράγοντα κινδύνου για στεφανιαία νόσο και εγκεφαλικό. Μάλιστα, ο κίνδυνος πολλαπλασιάζεται όταν το κάπνισμα συνδυάζεται με την υπέρταση και την αυξημένη χοληστερίνη - κάτι που δυστυχώς αποτελεί σύνηθες «σενάριο».

 

Υπέρταση και αλκοόλ

alcohol

Όταν το αλκοόλ καταναλώνεται με μέτρο, χαλαρώνει τα αγγεία και διευκολύνει τη ροή του αίματος, γεγονός που προφυλάσσει από την υπέρταση. Η υπερκατανάλωσή του, όμως, οδηγεί σε αύξηση της πίεσης. Μην ξεπερνάτε, λοιπόν, τα 2 ποτήρια κρασί την ημέρα αν είστε άνδρας και το 1 ποτήρι την ημέρα αν είστε γυναίκα. Ένα ποτηράκι κρασί είναι «ισοδύναμο» με 1 ποτήρι μπίρας ή 1 δόση ουίσκι ή λικέρ.

Επιστημονική ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ με επικεφαλής την καθηγήτρια Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής Τζένιφερ Ο’ Λαγχλιν, διαπίστωσε ότι μεταξύ των νεαρών ενηλίκων που ανέφεραν ακατάσχετη κατανάλωση αλκοόλ η συστολική αρτηριακή πίεση ήταν 2,6 έως 4 μονάδες υψηλότερη από αυτή των ατόμων που δεν ανέφεραν το εν λόγω πρότυπο κατανάλωσης αλκοόλ.

Αυτό σημαίνει ότι ένας στους τέσσερις νέους που πίνουν ακατάσχετα αλκοόλ πληρούν τα κριτήρια για προ-υπέρταση. Και αυτό είναι ανησυχητικό διότι μπορεί τελικά να εκδηλώσουν υπέρταση, η οποία με τη σειρά της συντελεί σε καρδιακά νοσήματα και πρόωρο θάνατο.

Άν και οι έρευνες για τη σχέση του καφέ με την υπέρταση είναι αντιφατικές, είναι βέβαιο ότι η υπερκατανάλωση καφέ δυσχεραίνει τη ρύθμιση της πίεσης στους ήδη υπερτασικούς. Μην ξεπερνάτε, λοιπόν, τα 2 φλιτζάνια καφέ την ημέρα (200 mg καφεΐνης), εφόσον έχετε υπέρταση. Σημειώστε, επίσης, ότι καφεΐνη περιέχεται και στο μαύρο τσάι (40 mg/φλιτζάνι), τα αναψυκτικά τύπου κόλα (25 mg/ποτήρι) και τη σοκολάτα (1 σοκολάτα γάλακτος των 85 γρ. περιέχει 15 mg καφεΐνης και μία υγείας 45 mg).

 

Πίεση και διατροφή

health food

Ρίξτε την πίεση σε λιγότερο από 20 ημέρες

Τα μέσα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της υπέρτασης βρίσκονται κυρίως στο πιάτο σας. 2 βασικοί κανόνες είναι η μείωση του αλατιού και η αύξηση των φρούτων και των λαχανικών. Αναλυτικότερα:


Μπανάνες - πορτοκάλια
Ακόμη και αν αρχικά δυσκολεύεστε να μειώσετε το αλάτι, φροντίστε να αυξήσετε την κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε κάλιο, δηλαδή μπανάνες, πορτοκάλια, πεπόνια, βερίκοκα, αχλάδια, ντομάτες, πατάτες, μπρόκολο, πιπεριά και πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Το κάλιο είναι ένας ηλεκτρολύτης που βοηθά τον οργανισμό να αποβάλει το υπερβάλλον νάτριο. Καθημερινά συνιστώνται 3,5-4,6 γρ. καλίου, που θα προσλάβετε καταναλώνοντας:
• 4-5 μερίδες φρούτων: π.χ. 1 αχλάδι, 1 πορτοκάλι και 1 μπανάνα (1 μερίδα αντιστοιχεί σε 1 μικρό φρούτο ή 1/2 φλιτζάνι χυμό). Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, έχουν αντιυπερτασική δράση τόσο τα εσπεριδοειδή όσο και άλλα φρούτα (ακτινίδια, φράουλες) και λαχανικά (πιπεριές) που είναι πλούσια σε βιταμίνη C.
• 4-5 μερίδες λαχανικών: π.χ. 1 ντοματοσαλάτα και 1 σαλάτα μαρούλι ή λάχανο-καρότο (1 μερίδα αντιστοιχεί σε 1 φλιτζάνι ωμά λαχανικά ή σε 1/2 φλιτζάνι βρασμένα).


Λέμε ΟΧΙ στο αλάτι
Το πιο αποτελεσματικό βήμα για τη ρύθμιση της πίεσης είναι η μείωση του αλατιού. Μάλιστα, η ημερήσια ελάττωσή του στο μισό (στα 5-6 γρ.) θεωρείται εξίσου αποτελεσματική με ένα αντιυπερτασικό φάρμακο! Σήμερα καταναλώνουμε περίπου 10 γρ. αλάτι την ημέρα, ενώ οι νεότερες οδηγίες συνιστούν τα 3,8 γρ. Επειδή όμως αυτή η οδηγία θεωρείται αυστηρή, οι ειδικοί «επιτρέπουν» τα 6 γρ., δηλαδή ένα κουταλάκι του γλυκού. Ήδη, όμως, μέσω των τροφίμων (π.χ. ψωμί, τυρί) καταναλώνουμε τουλάχιστον το μισό κουταλάκι, οπότε μας «επιτρέπεται» άλλο μισό (ως πρόσθετο στο φαγητό μας).

Κρυφές πηγές αλατιού
Το αλάτι «κρύβεται» σε πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα, και κυρίως στα κονσερβοποιημένα (π.χ. τόνος, σαρδέλες, φασόλια, λάχανο τουρσί), τα καπνιστά (π.χ. σολομός, τυρί), τους κύβους ζωμού, τις σάλτσες σόγιας, τα έτοιμα φαγητά, τις σούπες, τη σκόνη πουρέ, αλλά και στο ψωμί, τις φρυγανιές, τα κράκερ, τα κρουασάν, τις πίτες και σε ορισμένα δημητριακά πρωινού.

Μυστικά για νοστιμιά με λιγότερο αλάτι
• Προτιμήστε τυριά με λιγότερο νάτριο, όπως το ανθότυρο, η μυζήθρα και το κότατζ με χαμηλά λιπαρά.
• Ξεπλένετε τις κονσερβοποιημένες τροφές. Έτσι απομακρύνεται το 1/3 του νατρίου που περιέχουν.
• Στο φαγητό προσθέστε μυρωδικά (ρίγανη, βασιλικό κλπ.) αντί για αλάτι.
• Χρησιμοποιήστε υποκατάστατα αλατιού με χλωριούχο κάλιο, που πωλούνται στα φαρμακεία και τα σουπερμάρκετ.

Καθημερινά
• 2 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο.
• 1 φλιτζάνι ημίπαχο γάλα, 1 κεσεδάκι γιαούρτι και 30 γρ. ανθότυρο (δηλαδή 3 μερίδες ημίπαχων γαλακτοκομικών).
• 2-3 φέτες ψωμί ολικής άλεσης και 1 μπολ άγριο ή καστανό ρύζι, δηλαδή 6-8 μερίδες δημητριακών (1 μερίδα αντιστοιχεί σε 1 φέτα ψωμί 30 γρ., σε 1/2 φλιτζάνι δημητριακά ή σε 1/3 του φλιτζανιού βραστά ζυμαρικά ή ρύζι).

Εβδομαδιαία
• Ψάρι (π.χ. γαύρο, τσιπούρα, σκουμπρί) τρεις φορές την εβδομάδα.
• 1 πιάτο όσπρια και 2 χούφτες ανάλατους ξηρούς καρπούς.
• Μοσχαρίσιο φιλέτο, χοιρινό ψαρονέφρι, μία φορά την εβδομάδα.
• Πουλερικά χωρίς πέτσα, 2-3 φορές την εβδομάδα.
• Aυγά, «επιτρέπονται» 3-4 εβδομαδιαίως.
• Έως 2 γλυκά την εβδομάδα. Προτιμήστε τα ψητά μήλα, το ζελέ με φρούτα ή το ρυζόγαλο. Ένα κρουασάν βουτύρου περιέχει 750 mg νατρίου, δηλαδή όσα και 100 γρ. κεφαλογραβιέρας! 

 

Εγκεφαλικό επεισόδιο

εγκεφαλικό

Το παροδικό ισχαιμικό επεισόδιο (TIA), κοινώς γνωστό ως μίνι εγκεφαλικό, εκδηλώνεται με συμπτώματα που διαρκούν λιγότερο από 24 ώρες. Δεν προκαλεί μόνιμες βλάβες στον εγκέφαλο όμως είναι εξαιρετικά επικίνδυνο.

Το πρόβλημα με ένα τέτοιο περιστατικό είναι ότι μπορεί να περάσει απαρατήρητο. Αποτελεί όμως προειδοποιητικό σημάδι για το εγκεφαλικό επεισόδιο.

Περίπου το 40% των ατόμων που παθαίνει μίνι εγκεφαλικό εκδηλώνει στη συνέχεια κανονικό εγκεφαλικό επεισόδιο. Το 5% των ασθενών παθαίνει το εγκεφαλικό μέσα σε δύο ημέρες, ενώ το 10-15% των ασθενών εκδηλώνει τα συμπτώματα του εγκεφαλικού επεισοδίου μέσα σε τρεις μήνες.

Ποια είναι τα συμπτώματα του μίνι εγκεφαλικού;

Οι ενδείξεις του παροδικού ισχαιμικού επεισοδίου και του εγκεφαλικού επεισοδίου δε διαφέρουν κατά πολύ. Τα βασικά συμπτώματα είναι τα εξής:

  • Ξαφνικό μούδιασμα στο πρόσωπο, το χέρι ή το πόδι, στη μία πλευρά του σώματος.
  • Ξαφνική σύγχυση
  • Δυσκολία στην ομιλία ή την κατανόηση
  • Μειωμένη όραση στο ένα ή και τα δύο μάτια
  • Δυσκολία στη βάδιση
  • Ζαλάδα και απώλεια ισορροπίας

Τι προκαλεί το παροδικό ισχαιμικό επεισόδιο;

Τα αιμοφόρα αγγεία μεταφέρουν το αίμα σε ολόκληρο το σώμα μας. Όταν ένα αγγείο στον εγκέφαλο φράζει για λίγο χωρίς να έχουν γίνει οι κατάλληλες απολυμάνσεις, η ροή του αίματος σε αυτήν την περιοχή του εγκεφάλου μειώνεται δραματικά ή διακόπτεται εντελώς.

Η έλλειψη αίματος – και συνεπώς οξυγόνου – είναι η αιτία εκδήλωσης των παραπάνω συμπτωμάτων.

Το παροδικό ισχαιμικό επεισόδιο οφείλεται συνήθως σε έναν από τους παρακάτω τρεις παράγοντες:

- μειωμένη ροή αίματος σε κάποια βασική αρτηρία που μεταφέρει αίμα στον εγκέφαλο (π.χ. καρωτίδα)

- θρόμβο σε άλλο σημείο του σώματος (π.χ. καρδιά) που αποσπάται, μεταφέρεται στον εγκέφαλο και μπλοκάρει κάποιο αιμοφόρο αγγείο

- συσσώρευση πλάκας και επακόλουθη στένωση των μικρών αιμοφόρων αγγείων του εγκεφάλου, με αποτέλεσμα τη μειωμένη ροή αίματος για μικρό χρονικό διάστημα

 

Βότανα που μειώνουν αποτελεσματικά την υπέρταση

Βότανα - πίεση

Η υπέρταση είναι ο υπ' αριθμόν ένα παράγοντας κινδύνου για εγκεφαλικό επεισόδιο και καρδιακή προσβολή.

5 μυστικά για να μειώσετε δραστικά την πίεση!

Ρίγανη

Η καρβακρόλη που περιέχει είναι ένα ενεργό συστατικό που είναι γνωστό ότι μειώνει την πίεση του αίματος και την φλεγμονή των αιμοφόρων αγγείων. Είναι εναλλακτική λύση στο αλάτι ως καρύκευμα σε φαγητά, ενώ το έλαιο ρίγανης μπορεί επίσης να καταπολεμήσει τις λοιμώξεις.

Βασιλικός

Το άγχος είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που συμβάλλουν στην υπέρταση και ο βασιλικός βοηθάει στην μείωση του στρες στον οργανισμό και τις βιοχημικές επιπτώσεις που αυτό επιφέρει.

Λεβάντα

Ίσως γνωρίζετε ήδη ότι το άρωμα της λεβάντας ηρεμεί το πεπτικό σύστημα, αλλά το αιθέριο έλαιο για μασάζ στο σώμα μπορεί να κάνει ακόμα περισσότερα. Η λεβάντα λειτουργεί ως αγγειοδιασταλτικό, χαλαρώνοντας και διευρύνοντας τα αιμοφόρα αγγεία. Μπορείτε επίσης να κάνετε ένα τσάι από φύλλα λεβάντας, το οποίο όχι μόνο θα μειώσει την αρτηριακή σας πίεση, αλλά μπορεί να ανακουφίσει το στομάχι σας και να σας βοηθήσει στην αντιμετώπιση της αϋπνίας.

Βαλεριάνα

Η ρίζα από βαλεριάνα περιέχει ένα φυσικό ηρεμιστικό που βοηθά στην χαλάρωση των μυών και των αρτηριών του σώματος. Μια μικρή ημερήσια δόση από ρίζα βαλεριάνας σε μορφή τσαγιού μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε τα συνολικά επίπεδα του στρες στο οργανισμό, να έχετε καλύτερο ύπνο και να μειώσετε την αρτηριακή σας πίεση.

Κανέλα

Η κανέλα είναι από τα καλύτερα μπαχαρικά (δεν είναι πράσινο βότανο, αλλά ανήκει στην ίδια οικογένεια) για την βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος. Οι διαβητικοί χρησιμοποιούν την κανέλα για εξισορρόπηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.